AANKOOPBEGELEIDING

Makelaardij - Aankoopmakelaar - Aankoopbegeleiding bij woningaankoop in Bergen op Zoom, Roosendaal en omgeving

VIND JOUW DROOMHUIS MET RESENDO

Een huis kopen is een mooi, maar vaak ook spannend traject. Een huis kopen doe je niet dagelijks. Het gaat om een enorme financiële investering en het aankoopproces bestaat uit veel processtappen, die zorgvuldig moeten worden doorlopen. Daarnaast is het in de huidige krappe huizenmarkt van belang om slim te handelen. Met de professionele begeleiding van onze aankoopmakelaar kun jij je onderscheiden van andere potentiële kopers, bespaar je veel tijd en zorgen én maak je meer kans om je droomhuis aan te kopen.

Huis kopen met Resendo aankoopmakelaar

Als aankoopmakelaar behartigen we volledig en alleen jóuw belangen als koper en ontzorgen we je gedurende het volledige aankooptraject. We helpen je bij elke processtap. Hiermee bespaar je veel tijd en zorgen. Je kansen worden vergroot en je risico’s worden verkleind.
Je betaalt alleen de makelaarscourtage bij succes, dus alleen als je daadwerkelijk een woning hebt gekocht.

Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Het is ook mogelijk om een huis te kopen zonder aankoopmakelaar. Je bespaart in dat geval de kosten voor de dienstverlening van een aankoopmakelaar (de courtage). Daar staat dan wel tegenover dat je veel tijd en een flinke dosis energie zal moeten investeren. Je zal in dat geval alles zelf moeten uitzoeken en regelen. 

Dit omvat niet alleen het intensief zoeken naar huizen en het plannen en uitvoeren van bezichtigingen, maar ook allerlei bijkomende zaken, zoals het onderzoeken van de waarde, de juridische beperkingen, het bestemmingsplan, de VVE documenten (bij appartementen), je onderzoeksplicht als koper, het voeren van de onderhandelingen, de juiste clausules laten opnemen in het koopcontact, het koopcontract juridisch controleren en het zorgvuldig uitvoeren van de eindinspectie. 

Het is goed om je te realiseren dat de verkopende makelaar werkt in het belang van de verkoper. Deze zal proberen om het huis te verkopen tegen een zo hoog mogelijke prijs en tegen de meest gunstige voorwaarden voor de verkoper. De verkoopmakelaar behartigt dus niet jóuw belangen!

Het aankoopproces

Het 10-stappenplan voor het kopen van jouw droomwoning in Bergen op Zoom, Roosendaal en omgeving met onze aankoopmakelaar ziet er op hoofdlijnen als volgt uit:

1

Voorbereiding: inventarisatie financiële mogelijkheden

Voordat je kunt beginnen met het zoeken naar een woning is het van belang om helder te krijgen wat je maximaal kunt lenen en welke maandelijkse lasten dat met zich meebrengt. Mogelijk voldoe je aan de voorwaarden om een hypotheek af te sluiten met Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Op basis van de huidige regelgeving kan maximaal 100% van de waarde van de woning gefinancierd worden. De overige eenmalige bijkomende kosten moeten met eigen geld betaald worden (meestal circa 4 tot 6% van de koopsom). Houd hier dus rekening mee en laat je vooraf goed adviseren door een financieel specialist. Indien gewenst kunnen wij je helpen bij het vinden van een hypotheekadviseur.

2

Intakegesprek en geschikte woningen zoeken

Tijdens het intakegesprek nemen we uitgebreid alle woonwensen met je door. Bij een volledige bemiddelingsopdracht tot aankoop gaan we daarna aan de slag. Wij gaan met jouw woonwensen gericht op zoek naar geschikte woningen. We gebruiken daarvoor verschillende kanalen, waardoor we regelmatig op de hoogte zijn van woningen die op de markt komen voordat deze op funda.nl worden geplaatst. Wij informeren je telkens over mogelijk geschikte woningen.

3

Woningen bezichtigen

Zodra je een woning hebt gevonden die je aanspreekt regelen wij voor jou de bezichtiging. Wij gaan met je mee en bekijken het huis neutraal aan de hand van jouw wensen en eisen. Wij stellen zo nodig kritische vragen en kijken naar de staat van de woning, naar de installaties, etc. We kennen de potentiële risico’s van de verschillende bouwperiodes en weten waarop we moeten letten.

4

Nader onderzoek

Als je na de bezichtiging nog steeds enthousiast bent over de woning, dan maken we een bezichtigingsrapport en voeren we nader onderzoek uit. We kijken onder meer gedetailleerd naar alle bij het huis horende documenten, het bestemmingsplan, eventueel aanwezige publiek- en/of privaatrechtelijke beperkingen en naar de waarde van de woning.

5

Onderhandelingen

Als je je droomhuis gevonden denkt te hebben, dan bepalen we samen met jou de beste onderhandelingsstrategie en adviseren we je over een realistische prijs. Wij zijn niet emotioneel betrokken en kunnen namens jou objectief en zakelijk de onderhandelingen voeren. Naast de prijs wordt ook onderhandeld over de opleverdatum, de roerende zaken en de ontbindende voorwaarden. 

6

Ondertekenen koopovereenkomst

Als je mondeling overeenstemming hebt bereikt met de verkoper, dan moet dit volgens de wet nog schriftelijk worden vastgelegd. Dit gebeurt door het opstellen van een koopovereenkomst door de verkopende makelaar. Wij geven je hierover uitgebreid uitleg en nemen de volledige koopovereenkomst met je door. We doen een juridische check en controleren of de voor jou van belang zijnde clausules ook daadwerkelijk zijn opgenomen. De koopovereenkomst wordt daarna door beide partijen ondertekend. We geven je vervolgens uitleg over de drie dagen wettelijke bedenktijd. Het is gebruikelijk dat de koper de notaris kiest. Indien gewenst kunnen wij je helpen bij het vinden van een notaris.

7

Hypotheek afsluiten

Je had je financiering al goed voorbereid en wist voor het uitbrengen van je bod al wat er mogelijk was. In deze fase ga je de financiering definitief regelen en je hypotheekaanvraag echt in gang zetten. Vaak wil een hypotheekverstrekker weten wat het huis exact waard is en wordt een taxatierapport van een gecertificeerde taxateur verlangd. Indien gewenst kunnen wij je helpen bij het vinden van een gecertificeerde taxateur. Doorgaans duurt het verwerken van een hypotheekaanvraag 4 tot 8 weken.

8

Concept leveringsakte en nota van afrekening

Als de wettelijke bedenktijd is verstreken, de hypotheek is geregeld én de termijn van alle ontbindende voorwaarden voorbij is, dan is de koop van jouw droomhuis echt definitief!
De overdracht van het huis kan nu plaatsvinden. Enkele dagen voor de afgesproken leveringsdatum ontvangt je van de notaris een conceptversie van de leveringsakte en de nota van afrekening. Er moet goed gecontroleerd worden of alles klopt. Wij helpen je daarbij. 

9

Eindinspectie woning

Voor de overdracht bij de notaris vindt de eindinspectie van de woning plaats. Meestal is dit op de dag van de levering. Wij gaan met je mee naar de eindinspectie. We controleren of de afspraken uit de koopovereenkomst zijn nagekomen en of de woning nog in dezelfde staat is als het moment waarop je de woning kocht. Ook worden alle meterstanden opgenomen en controleren we of alle sleutels ter beschikking worden gesteld. Als iets niet in orde is, dan gaan wij voor je aan de slag en in overleg om een oplossing te vinden.

10

Overdracht woning

Dan is het eindelijk zover, je gaat naar de notaris. Als je het fijn vindt gaan wij met je mee, want ook hier staan we je bij! De notaris heeft de leveringsakte en de hypotheekakte al helemaal voorbereid. Je kunt nu gaan tekenen en de sleutels in ontvangst nemen (de feitelijke eigendomsoverdracht). De notaris regelt na ondertekening van de akte(n) dat jouw woning wordt ingeschreven bij het Kadaster. Dan is ook de juridische overdracht een feit en ben je officieel eigenaar van je droomhuis. Gefeliciteerd!

Zelf al een interessante woning gevonden?

Ook als je zelf al een woning op het oog hebt kunnen wij je ondersteunen. Tijdens het vrijblijvende intakegesprek bepalen we samen bij welke stappen in het aankoopproces wij je kunnen ondersteunen. 

Onze werkwijze

  • Op afspraak komen we bij je langs voor een kennismaking en een geheel vrijblijvend intakegesprek (ook mogelijk in avond of weekend). We inventariseren uitgebreid jouw woonwensen en geven toelichting op onze dienstverlening. 
  • Je ontvangt per mail een rapportage van de intake met daarin je woonwensen, eventueel gemaakte afspraken en een opgave van de kosten en voorwaarden van de dienstverlening.
  • Als je daarbij een goed gevoel hebt en akkoord gaat met de prijsopgave en voorwaarden, dan verwerken we dit in een document, de zogenaamde ‘Opdracht tot dienstverlening’.
  • Na ondertekening van de ‘Opdracht tot dienstverlening’ gaat het aankooptraject echt van start.
    Wij gaan je van A tot Z begeleiden bij het zoeken en kopen van jouw droomwoning.
  • De kosten voor onze dienstverlening (courtage) betaal je alleen bij succes, dus alleen als je daadwerkelijk een woning hebt gekocht. Deze courtage wordt in rekening gebracht via de nota van afrekening bij de notaris.

Voordelen van kopen met de Resendo aankoopmakelaar

Je krijgt professionele begeleiding gedurende het volledige aankooptraject en wordt A tot Z ontzorgd.

Wij behartigen volledig en alleen jóuw belangen.

Je weet vaak eerder wanneer een geschikte woning op de markt komt, ook als deze (nog) niet op Funda staat.

Je krijgt ondersteuning bij de uitvoering van de onderzoeksplicht die je als koper hebt bij de aankoop van een woning.

Je krijgt objectief advies en ondersteuning ten aanzien van de woning, de onderhandelingsstrategie, de ontbindende voorwaarden, het openingsbod en wij kunnen namens jou de onderhandelingen voeren.

Je krijgt uitleg, advies en een juridische check ten aanzien van de koopovereenkomst.

Je kunt met elke vraag of twijfel contact met ons opnemen, ook in de avonden en weekenden.

Werkgebied Resendo aankoopmakelaar (makelaardij gericht op bestaande woningen):

West-Brabant:
Bergen op Zoom, Halsteren, Lepelstraat, Roosendaal, Wouw, Wouwse Plantage, Heerle, Moerstraten, Nispen, Woensdrecht, Ossendrecht, Hoogerheide, Huijbergen, Putte, Steenbergen, Nieuw-Vossemeer, Dinteloord, Kruisland, De Heen en Welberg.

Zeeland:
Tholen, Anna Jacobapolder, Oud-Vossemeer, Poortvliet, Scherpenisse, Sint-Annaland, Sint-Maartensdijk, Sint-Philipsland en Stavenisse.

Overig: 
In overleg kunnen we ook diensten aanbieden buiten bovengenoemde steden en dorpen.