AANKOOPMAKELAAR

Makelaardij - Aankoopmakelaar - Aankoopbegeleiding bij woning aankopen in Bergen op Zoom, Roosendaal en omgeving

VIND UW DROOMHUIS MET RESENDO

Een huis kopen is een mooi, maar vaak ook spannend traject. Een huis kopen doet u niet dagelijks. Het gaat om een enorme financiële investering en het aankoopproces bestaat uit veel processtappen, die heel zorgvuldig moeten worden doorlopen. 

Daarnaast is het in de huidige krappe huizenmarkt ook van belang om slim te kunnen handelen. Met de Resendo aankoopmakelaar kunt u zich onderscheiden ten opzichte van de overige potentiële kopers, bespaart u veel tijd en zorgen en maakt u meer kans om uw droomhuis aan te kopen.

Huis kopen met Resendo aankoopmakelaar

Als aankoopmakelaar behartig ik volledig en alleen úw belangen als koper en ontzorg ik u gedurende het volledige aankooptraject. Ik help u bij elke processtap. Hiermee bespaart u veel tijd en zorgen. Uw kansen worden vergroot en uw risico’s worden verkleind. U betaalt alleen bemiddelingskosten voor mij als aankoopmakelaar bij succes, dus alleen als u daadwerkelijk een woning heeft gekocht.

Huis kopen zonder aankoopmakelaar?

Het is ook mogelijk om een huis te kopen zonder aankoopmakelaar. U bespaart in dat geval de kosten voor de dienstverlening van een aankoopmakelaar (de courtage). Daar staat dan wel tegenover dat u veel tijd en een flinke dosis energie zal moeten investeren. U zal in dat geval alles zelf moeten uitzoeken en regelen. 

Dit omvat niet alleen het intensief zoeken naar huizen en het plannen en uitvoeren van bezichtigingen, maar ook allerlei bijkomende zaken, zoals het onderzoeken van de waarde, de juridische beperkingen, het bestemmingsplan, de VVE documenten (bij appartementen), uw onderzoeksplicht als koper, het voeren van de onderhandelingen, de juiste clausules laten opnemen in het koopcontact, het koopcontract juridisch controleren en het zorgvuldig uitvoeren van de eindinspectie. 

Het is goed om u te realiseren dat de verkopende makelaar werkt in het belang van de verkoper en zal proberen om het huis te verkopen tegen een zo hoog mogelijke prijs en de meest gunstige voorwaarden voor de verkoper. De verkoopmakelaar behartigt dus niet úw belangen.

Het aankoopproces

Het 10-stappenplan voor het kopen van uw droomwoning in Bergen op Zoom, Roosendaal en omgeving met mij als aankoopmakelaar ziet er op hoofdlijnen als volgt uit:

1

Voorbereiding: inventarisatie financiële mogelijkheden

Voordat u kunt beginnen met het zoeken naar een woning is het van belang om helder te krijgen wat u maximaal kunt lenen en welke maandelijkse lasten dat met zich meebrengt. Mogelijk voldoet u aan de voorwaarden om een hypotheek af te sluiten met Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Op basis van de huidige regelgeving kan maximaal 100% van de waarde van de woning gefinancierd worden. De overige eenmalige bijkomende kosten dienen met eigen geld betaald te worden (meestal circa 5 à 6% van de koopsom). Houd hier dus rekening mee en laat u vooraf goed adviseren door een financieel specialist. Indien gewenst kan ik u helpen bij het vinden van een hypotheekadviseur.

2

Intakegesprek en geschikte woningen zoeken

Tijdens het intakegesprek neem ik uitgebreid alle woonwensen met u door. Bij een volledige bemiddelingsopdracht tot aankoop ga ik daarna aan de slag. Ik ga met uw woonwensen gericht op zoek naar geschikte woningen. Ik gebruik daarvoor verschillende kanalen, waardoor ik regelmatig al op de hoogte ben van woningen die op de markt komen voordat deze op funda.nl worden geplaatst. Ik informeer u telkens over mogelijk geschikte woningen.

3

Woningen bezichtigen

Zodra u een woning heeft gevonden die u aanspreekt regel ik voor u de bezichtiging. Ik ga met u mee en bekijk het huis neutraal aan de hand van uw wensen en eisen. Ik stel zo nodig kritische vragen en kijk naar de staat van de woning, naar de installaties, etc. Ik ken de potentiële risico’s van de verschillende bouwperiodes en weet waar ik op moet letten.

4

Nader onderzoek

Als u na de bezichtiging nog steeds enthousiast bent over de woning, dan maak ik een bezichtigingsrapport en voer ik nader onderzoek uit. Ik kijk onder meer gedetailleerd naar alle bij het huis horende documenten, het bestemmingsplan, eventueel aanwezige publiek- en/of privaatrechtelijke beperkingen en naar de waarde van de woning.

5

Onderhandelingen

Als u uw droomhuis gevonden denkt te hebben, dan bepaal ik samen met u de beste onderhandelingsstrategie en adviseer ik u over een realistische prijs. Ik ben niet emotioneel betrokken en kan namens u objectief en zakelijk de onderhandelingen voeren. Naast de prijs wordt ook onderhandeld over de opleverdatum, de roerende zaken en de ontbindende voorwaarden.

6

Ondertekenen koopovereenkomst

Als u mondeling overeenstemming heeft bereikt met de verkoper, dan moet dit volgens de wet nog schriftelijk worden vastgelegd. Dit gebeurt door het opstellen van een koopovereenkomst door de verkopende makelaar. Ik geef u hierover uitgebreid uitleg en neem de volledige koopovereenkomst met u door. Ik doe een juridische check en controleer of de voor u van belang zijnde clausules ook daadwerkelijk zijn opgenomen. De koopovereenkomst wordt daarna door beide partijen ondertekend. Ik geef u vervolgens uitleg over de drie dagen wettelijke bedenktijd. Het is gebruikelijk dat de koper de notaris kiest. Indien gewenst kan ik u helpen bij het vinden van een notaris.

7

Hypotheek afsluiten

U had uw financiering al goed voorbereid en wist wat er mogelijk was. In deze fase gaat u de financiering definitief regelen en uw hypotheekaanvraag in gang zetten. Vaak wil een hypotheekverstrekker weten wat het huis exact waard is en wordt een taxatierapport van een gecertificeerde taxateur verlangd. Indien gewenst kan ik u helpen bij het vinden van een gecertificeerde taxateur. Doorgaans duurt het verwerken van een hypotheekaanvraag 4 tot 8 weken.

8

Concept leveringsakte en nota van afrekening

Als de wettelijke bedenktijd is verstreken, de hypotheek is geregeld én de termijn van alle ontbindende voorwaarden voorbij is, dan is de koop van uw droomhuis echt definitief!
De overdracht van het huis kan nu plaatsvinden. Enkele dagen voor de afgesproken leveringsdatum ontvangt u van de notaris een conceptversie van de leveringsakte en de nota van afrekening. Er moet goed gecontroleerd worden of alles klopt. Ik help u hierbij. 

9

Eindinspectie woning

Voor de overdracht bij de notaris vindt de eindinspectie van de woning plaats. Meestal is dit op de dag van de levering. Ik ga met u mee naar de eindinspectie. Ik controleer of de afspraken uit de koopovereenkomst zijn nagekomen en of de woning nog in dezelfde staat is als het moment waarop u de woning kocht. Ook worden alle meterstanden opgenomen en controleer ik of alle sleutels ter beschikking worden gesteld. Als iets niet in orde is, dan ga ik voor u aan de slag en in overleg om een oplossing te vinden.

10

Overdracht woning

Dan is het eindelijk zover, u gaat naar de notaris. Natuurlijk ga ik met u mee, want ook hier sta ik u bij! De notaris heeft de leveringsakte en de hypotheekakte al helemaal voorbereid. U kunt nu gaan tekenen en de sleutels in ontvangst nemen (de feitelijke eigendomsoverdracht). De notaris regelt na ondertekening van de akte(n) dat uw woning wordt ingeschreven bij het Kadaster. Dan is ook de juridische overdracht een feit en bent u officieel eigenaar van uw droomhuis. Gefeliciteerd!

Zelf al een interessante woning gevonden?

Ook als u zelf al een woning op het oog heeft kan ik u ondersteunen. Tijdens het vrijblijvende intakegesprek bepalen we samen bij welke stappen in het aankoopproces ik u kan ondersteunen. 

Mijn werkwijze

  • Op afspraak kom ik bij u langs voor een kennismaking en een geheel vrijblijvend intakegesprek (ook mogelijk in avond of weekend). Ik inventariseer uitgebreid uw woonwensen en geef toelichting op onze dienstverlening. 
  • U ontvangt per mail een rapportage van de intake met daarin uw woonwensen, eventueel gemaakte afspraken en een opgave van de kosten en voorwaarden van de dienstverlening.
  • Als u daarbij een goed gevoel heeft en akkoord gaat met de prijsopgave en voorwaarden, dan verwerk ik dit in een document, genaamd ‘Opdracht tot dienstverlening’.
  • Na ondertekening van de ‘Opdracht tot dienstverlening’ en betaling van € 249,- voor opstartkosten (dossierkosten), gaat het aankooptraject echt van start. Ik ga u van A tot Z begeleiden bij het zoeken en kopen van uw droomwoning.
  • De kosten voor mijn dienstverlening (courtage) betaalt u alleen bij succes, dus als u daadwerkelijk een woning heeft gekocht. Deze courtage wordt in rekening gebracht via de nota van afrekening bij de notaris.

Voordelen van kopen met de Resendo aankoopmakelaar

U krijgt professionele begeleiding gedurende het volledige aankooptraject en wordt A tot Z ontzorgd.

Ik behartig volledig en alleen maar úw belangen.

U weet vaak eerder wanneer een geschikte woning op de markt komt, ook als deze (nog) niet op Funda staat.
U krijgt ondersteuning bij de uitvoering van de onderzoeksplicht die u als koper heeft bij aankoop van een woning.

U krijgt objectief advies en ondersteuning ten aanzien van de woning, de onderhandelingsstrategie, de ontbindende voorwaarden, het openingsbod en ik kan namens u de onderhandelingen voeren.

U krijgt uitleg, advies en een juridische check ten aanzien van de koopovereenkomst.

U kunt met elke vraag of twijfel contact opnemen met uw aankoopmakelaar, ook in de avonden en weekenden.

Werkgebied Resendo makelaardij (aankoopmakelaar):

West-Brabant:
Bergen op Zoom, Halsteren, Lepelstraat, Roosendaal, Wouw, Wouwse Plantage, Heerle, Moerstraten, Nispen, Woensdrecht, Ossendrecht, Hoogerheide, Huijbergen, Putte, Steenbergen, Nieuw-Vossemeer, Dinteloord, Kruisland, De Heen en Welberg.

Zeeland:
Tholen, Anna Jacobapolder, Oud-Vossemeer, Poortvliet, Scherpenisse, Sint-Annaland, Sint-Maartensdijk, Sint-Philipsland en Stavenisse.

Overig: 
In overleg kan ik ook diensten aanbieden buiten bovengenoemde steden en dorpen.